De gaarkeuken - Reisverslag uit Yujing, Taiwan van Margon Brink - WaarBenJij.nu De gaarkeuken - Reisverslag uit Yujing, Taiwan van Margon Brink - WaarBenJij.nu

De gaarkeuken

Door: Margon

Blijf op de hoogte en volg Margon

29 September 2019 | Taiwan, Yujing

Bananen, bananen smoothies, bananenkoekjes, bananenijsjes, bananenpannenkoeken met geraspte kokos, kokosmelk, kokoswater, kokoschutney en ga zo maar door.

Het was even wennen de eerste paar dagen dat ik zelf moest gaan koken. Soms ben ik daar even onzeker over hoeveel ik moet gaan koken. Heb ik wel genoeg, vraag ik me dan af en zouden ze het wel lekker vinden, maar de onzekerheid heeft inmiddels plaatsgemaakt voor creatief plezier in de grote gaarkeuken. Ik vind koken voor anderen juist leuker dan koken voor mezelf, dus ik kan hier mijn gang gaan.

Op mijn tweede vrijwilligersadres zijn vorige week twee Zweden aangekomen. Het klikt direct heel goed met Anders en Tanja. Zij worden ook ingeroosterd voor het koken van de lunch en diner en op die manier koken we ieder een keer om de dag.

De bananen die we in de eerste week hebben geoogst zijn nu allemaal rijp, dus de Zweden vallen direct met hun neus in de bananen ijs. Als de eigenaar, Dada, dan ook nog aangeeft dat we de kokosnoten naar de keuken moeten brengen, omdat we de kokosmelk eruit gaat halen, dan kan het feest in de keuken niet meer stuk. Want een Indische curry smaakt toch veel beter met een romige kokosmelk dan met water.

Het is een uitdaging om verschillende gerechten op tafel te zetten, met datgene wat we in de koelkast vinden en op een bedrijf waar ze geen uien en knoflook eten. Ze hebben hier wel bomen waarvan de bladeren naar knoflook smaken, die bladeren mogen dan wel weer gegeten worden.

Als eerste verrast Wang ons met een Pasta Pesto. Ach natuurlijk, denk ik dan, dat kan ik ook maken, met verse basilicum, knoflookbladeren en zonnebloempitten.

Ik wil graag risotto maken en spaghetti. Over de risotto heb ik lang moeten nadenken, want uien en knoflook zijn juist de ingrediënten die ik normaal als eerste aanfruit in de pan. Ik besluit om dan maar gewoon wat extra bladeren van de ´knoflookboom´ erbij te doen en uiteindelijk smaakt de pompoen risotto uitstekend. Natuurlijk opgeleukt met een schaaltje pesto. Voor de spaghetti saus haal ik zelf een paar extra tomaatjes in de supermarkt, die ik probeer te verstoppen in de koelkast. Maar Tanja vindt ze toch en maakt er een overheerlijke salade van en uiteindelijk heb ik toch nog een spaghetti saus kunnen maken met 4 tomaten.

Het openbreken van de kokosnoten dat is een klusje voor Anders en mij. We breken de kokosnoten open met een bijl en bij de keuken staat een apparaat waarmee je het kokosvlees eruit kunt raspen. Een bolletje met allemaal spijkertjes eraan, draait rond in een teil en voorzichtig zetten we de binnenkant van de kokosnoot ertegen aan. Het kokoswater mixen we de eerste keer met het geraspte kokosvlees, die we vervolgens uitwringen in een kussensloop. De tweede keer houd ik het kokoswater apart en wring alleen de rasp uit in de kussensloop.

Andres verrast ons met overheerlijke bananen pannenkoeken met gesuikerde kokosrasp eroverheen. En een Indische Dada komt nog even langs om kokoschutney te maken.

Daarnaast wordt er overdag natuurlijk ook nog gewoon gewerkt. Afgelopen week hebben we onkruid gewied in de Dragon fruit vallei, waar ook ananassen en aloë vera groeien. De ananassen zijn helaas zo overgroeit door het onkruid, dat ze niet veel vruchten dragen. Of misschien komt het omdat het ananassen seizoen is afgelopen. Ik weet het niet, maar ik had graag een banaan-ananas-kokos-smoothie gemaakt.







  • 12 November 2019 - 09:02

    Ihssan:

    Wat een bananen? Heerlijk.
    Ik ben getriggerd door de foto met alle fotografen erop? Ik lees de foto niet terug in jouw verhaal. Wellicht kun je ons trakteren om meer te vertellen over die foto.

  • 12 November 2019 - 12:10

    Margon Brink:

    Hoi Ihssan

    Die foto heb ik gemaakt bij de zoutvelden. Ik ben daar een dag heengegaan en heb speciaal gewacht op de zonsondergang , omdat ik wist dat die daar heel mooi is. Er kwamen heel veel professionele fotografen op af. Helaas schoof er op het laatst een wolk voor de zon, maar ik heb toch wel mooie foto’s kunnen maken, zo ook die van de fotografen.

    Soms lukt het me niet om alle foto’s te kunnen uploaden.

  • 12 November 2019 - 12:10

    Margon Brink:

    Hoi Ihssan

    Die foto heb ik gemaakt bij de zoutvelden. Ik ben daar een dag heengegaan en heb speciaal gewacht op de zonsondergang , omdat ik wist dat die daar heel mooi is. Er kwamen heel veel professionele fotografen op af. Helaas schoof er op het laatst een wolk voor de zon, maar ik heb toch wel mooie foto’s kunnen maken, zo ook die van de fotografen.

    Soms lukt het me niet om alle foto’s te kunnen uploaden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 56476

Voorgaande reizen:

04 April 2021 - 04 April 2024

Margot en Margon op avontuur in Portugal

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Margon in Azië

20 Augustus 2017 - 20 Augustus 2018

Een jaar in Shenzhen (China)

01 Juni 2006 - 12 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: