Over paaldanseressen en tattoos - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu Over paaldanseressen en tattoos - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu

Over paaldanseressen en tattoos

Door: Margon

Blijf op de hoogte en volg Margon

25 November 2018 | China, Shenzhen

Het reisverslag van afgelopen zomer is iets uit de hand gelopen qua lengte. Eind augustus was ik alweer terug in Shenzhen. Inmiddels ben ik ook alweer 12 weken aan het werk en over ongeveer 6 weken is het eindelijk wintervakantie. Al weet ik nog niet zeker of ik dan op vakantie ga.

Gelukkig is het in Shenzhen ook nooit saai. Zo kwam er in de eerste week een bericht voorbij dat de kleuters van een kleuterschool op hun nieuwe school werden verwelkomt door een paaldanseres. Dat was georganiseerd door de onderdirectrice van de school. De onderdirectrice verklaarde dat het fenomeen paaldansen ‘internationaal’ is en sommige mensen in China geloven dat als iets internationaal is, dat het dan altijd goed is. Helaas voor deze mevrouw, raakte ze door deze welkomstceremonie haar baan kwijt.

Bij ons op school waren ze in de tweede week op zoek naar Jasmine. Miss. H. kwam gehaast ons kantoor binnen en vroeg ons of we Jasmine hadden gezien en of we hem wilden vragen of hij naar haar kantoor wilde komen. Nu had ik het rooster van deze Jasmine op Wechat voorbij zien komen en James had gehoord dat we een wiskunde leraar (m) als collega zouden krijgen, maar dat Jasmine en de wiskunde leraar één en dezelfde persoon zijn, daar hadden wij onze vraagtekens bij. We hoorden later dat Jasmine uit Amerika komt en dat zijn papieren nog niet in orde zijn en nu in week 13 van het eerste semester hebben we nog steeds geen Jasmine gezien. James en ik hebben een nieuw kantoor gekregen voor ons tweeën en we vermaken ons prima.

De eerste week zag ik al die nieuwe kleine schattige kindjes in de eerste klassen. Ze keken me met grote ogen aan en waren eerst wat afwachtend. Ze wisten niet zo goed wat ze met die lange gekke lerares aan moesten. Na een paar weken kwamen ze los, ze hadden al snel door dat die lerares niet zo streng is en af en toe van een grapje houd, dat je op haar rug kunt klimmen, als ze haar USB stick in de computer stopt. Dat als je tegen haar opspringt dat ze je dan opvangt en als ze zien dat er één aan me hangt, dan willen ze alle 30 ook wel een sprongetje maken.

Ik ben op deze school gebleven om iets te kunnen leren over classroom management. Ik had al een puntensysteem ingevoerd per team, maar als er niets te winnen valt, waarom zou je je dan gedragen. Dus na een paar weken heb ik naast het puntensysteem ook een sticker en stempel systeem ingevoerd. Ik heb alle kinderen een kaart gegeven, waarop ze hun stickers en stempels kunnen verzamelen. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ze bij 8 stickers/stempels een cadeautje krijgen. Het overgrote deel van de kinderen is het kaartje alweer verloren, al doen enkele kinderen hun uiterste best om de kaart te bewaren en om stickers en stempels te verzamelen. Er wordt gezeurd en geschreeuwd om stickers en stempels, als de stempel nog vochtig is, wordt de kaart dubbel gevouwen, zodat ze er gelijk twee van hebben.

En deze week zag ik dan de eerste valsspelers opduiken in de menigte. Kinderen die zelf stempels hebben aangeschaft die bijna exact hetzelfde zijn als mijn stempels. Ik zag ‘bijna’ exact, want ik ben alert en ik heb ze door, die kleine valspelers.

Eén jongetje had een wirwar aan stempels over zijn hele kaart, terwijl ik ze altijd netjes op een rijtje stempel. Ik bestudeerde zijn kaart eens goed en het viel me op dat die stempel net iets anders was dan de mijne, er miste een minuscuul sterretje. Ik was zelf verbaasd dat ik dat kleine verschil opmerkte. Ik vertelde hem dat die niet van mij waren en dus niet geldig voor het cadeautje.

Een ander jongetje had 3 dezelfde stempels naast elkaar, maar wat me opviel, was dat ze met veel inkt waren gezet, terwijl mijn stempels een beetje aan het uitdrogen waren. Ik keek eens rond op de andere kaartjes en die stempel kwam niet overeen met de stempels die ik de laatste weken had uitgedeeld. Ik kon het op dat moment niet bewijzen, maar had een vermoeden dat er iets niet klopte. Toen ik een klasgenoot van hem later een bloemetjes stempel gaf op haar kaartje en ik later weer langsliep, had ze ineens een nieuwe stempel naast mijn stempel en dat was dezelfde als op het kaartje van de jongen. Ik zei tegen haar, dat zijn niet mijn stempels (want ze had ook al een andere). Dit meisje wist dat ze fout zat en ze zette zelf een streep door de twee ‘ongeldige’ stempels.

Weer een ander jongetje had net een gummetje gewonnen met zijn 8 stempels/stickers, ik had zijn kaart afgetekend, door zijn 8 stickers en stempels te omcirkelen en mijn initialen erbij te zetten. De volgende les had hij alle stickers verplaatst en zag ik allemaal ‘gaten’ op de eerste rij. Ik keek hem met een grote glimlach aan en zei dat dat niet de juiste manier was. Hij keek lachend terug en ik plaatste een nieuwe stempel op het kaalgevallen stukje kaart.

Naast mijn werk heb ik een nieuwe bezigheid gevonden. Ik heb me aangemeld voor een tattoo cursus. Om tattoos te leren ontwerpen en om ze uiteindelijk ook zelf te mogen zetten. Ik wil al jaren meer bezig zijn met mijn creativiteit, maar kon nooit de inspiratie vinden om iets te tekenen. Wat ik nodig heb is iemand die mij verteld wat ik moet tekenen. Dus nu mijn tattoo leraar vertelde om een schedel te tekenen. Zat ik op een avond aan de keukentafel een schedel te tekenen. Ik was heel trots op mijn eerste getekende schedel. De tweede opdracht was het tekenen van de spieren in een gezicht. Die opdracht vond ik lastig, door alle details van de spieren.

Toen ik afgelopen zaterdag in de les kwam, zag ik direct dat ik het niet helemaal juist had gedaan. Ik had de opdracht gelezen als ‘teken een schedel’. Echter bleek de opdracht te zijn kopieer deze schedel zo exact mogelijk.

‘No black?’ vroeg de leraar aan mij. Mijn tekening van de schedel had niet genoeg contrast. Ik had alles met grijs gekleurd, maar blijkbaar moest dat wat zwart was, ook zwart worden in mijn tekening. Daardoor heb ik dit weekend op zaterdagavond en de gehele zondag zitten tekenen, om geen achterstand te krijgen. Als ik thuis aan het tekenen ben, zit ik wel lekker in de flow.

De tattoo cursus duurt 3 maanden en de laatste maand valt in mijn wintervakantie. Het meisje van de cursus gaf aan dat ik wel op vakantie mocht, dan kon ik alle lessen later inhalen, maar aangezien de cursus mij een maansalaris kostte en ik de cursus toch ook wel een beetje op tijd wil afronden, zit ik te denken om in januari/februari in SZ te blijven en korte uitstapjes te maken naar HongKong en Macau.

Mocht ik wel op vakantie gaan, dan is het plan om naar Myanmar en Maleisië te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 56757

Voorgaande reizen:

04 April 2021 - 04 April 2024

Margot en Margon op avontuur in Portugal

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Margon in Azië

20 Augustus 2017 - 20 Augustus 2018

Een jaar in Shenzhen (China)

01 Juni 2006 - 12 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: