Hebbes - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu Hebbes - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu

Hebbes

Door: Margon

Blijf op de hoogte en volg Margon

26 Maart 2019 | China, Shenzhen

Er is een brief vanuit Nederland voor mij in Shenzhen, maar mijn telefoonnummer staat niet op de envelop en dus kan de brief niet op het adres van de school bezorgd worden. Dus ik ga maar eens bellen

Dame: Hallo, dit is het blah-blah service centrum.
Ik: Hallo, met Margon Brink
Dame: Waarmee kan ik u van dienst zijn
Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen, maar mijn telefoonnummer staat niet op de envelop en ik zou graag willen weten waar de brief nu is. Zal ik u de track en trace code geven?
Dame: Sorry, de Engelse lijn is bezet. We bellen u terug. Wat is uw nummer?
Ik: Oké, mijn nummer is 185-………

Ik mis twee oproepen en omdat ik niet weet of ze een derde keer zullen bellen, bel ik zelf terug

Dame: Hallo, dit is het blah-blah service centrum.
Ik: Hallo, met Margon Brink
Dame: Waarmee kan ik u van dienst zijn
Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen, maar mijn telefoonnummer staat niet op de envelop en ik zou graag willen weten waar de brief nu is.
Dame: Sorry, de Engelse lijn is bezet. We bellen u terug. Wat is uw nummer?
Ik: Mijn nummer is 185-………

Weer mis ik de twee oproepen, omdat ik onder de douche stond en weer bel ik terug

Dame: Hallo, dit is het blah-blah service centrum.
Ik: Hallo, met Margon Brink
Dame: Waarmee kan ik u van dienst zijn
Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen. Kan iemand mij terugbellen op nummer 185-…………
Dame: Sorry, de Engelse lijn is bezet. Kunnen we u terugbellen op dit telefoonnummer, 185-…………..
Ik: Euh….? Ja, dat is goed.

Eindelijk hoor ik de telefoon overgaan

Ik: Hallo met Margon Brink
Dame: Hallo, met het service centrum. waarmee kan ik u van dienst zijn
Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen, maar mijn telefoonnummer staat niet op de envelop en ik zou graag willen weten waar de brief nu is. De track and trace code RN………..NL.
Dame: De brief ligt op Fuyong postkantoor. U kunt het daar ophalen.
Ik: Oké ga ik doen, bedankt voor de informatie.

Helemaal in mijn nopjes, loop ik blij in het warme lente zonnetje naar het postkantoor. Ik heb er zelfs aan gedacht om mijn paspoort mee te nemen. Ik vertaal met mijn vertaalapp dat er een brief is en dat ik die kom ophalen. Als een ervaren buitenlander die post komt halen, leg ik mijn paspoort alvast op de balie.

Dame: (zonder op of om te kijken) Niet hier
Ik: Jawel, ik heb net….. gebeld (Shit, verstaat ze niet).

Ter plekke bel ik terug naar het nummer.

Dame: Waarmee kan ik u van dienst zijn
Ik: Ik sta in het postkantoor………
Dame: Sorry, de Engelse lijn is bezet. We bellen u terug.
Ik: Nee, nee, nee, nee, niet neerleggen, praat alstublieft met de mevrouw in het postkantoor.
Dame: we bellen u terug
Ik: Ja maar, ik ben nu hier, straks ben ik weer thuis. Uw collega zei dat de brief hier was.
Dame: De Engelse lijn is bezet, we bellen u terug
Ik: grrrr##%&*((^$

Onderweg terug brandt die hete zon in mijn gezicht, het lijkt net zomer, niet normaal deze temperaturen midden in de winter. Mijn gezicht staat op onweer. Mijn telefoon zit in mijn tas en weer mis ik de oproepen. Thuisgekomen bel ik weer terug en omdat de Engelse lijn nog steeds bezet is, word ik terug gebeld.

Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen,De track and trace code is RN………..NL. Ik was net in het postkantoor van Fuyong, omdat uw collega zei dat ze brief daar was, maar de brief was er niet.
Dame: brief onderweg blah-blah Fuyong. Blah-blah nog niet daar. blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah blah-blah u kunt het daar checken.
Ik: Oké. Ik check het wel op het internet. Bedankt voor de informatie

Ik check op het internet en zie dat er op 13 februari een poging is gedaan om de brief te bezorgen op het postkantoor in Fuyong. Dit is blijkbaar niet gelukt, maar waar de brief dan is, staat er niet bij. Ik wacht een week. De status van de brief blijft ongewijzigd.

Dame: Hallo, met het service centrum
Ik: Spreekt u Engels
Dame: De Engelse lijn is bezet, we bellen u terug

Dame: Met het service centrum
Ik: Er is een brief voor mij in Shenzhen, de track and trace code is RN………..NL.
Dame: De brief is blah blah blah. Zal ik u een telefoonnummer geven? Dan kunt u daar naartoe bellen
Ik: Euh……, ja graag. Bedankt

Ik stuur een sms in het Engels en in het Chinees naar het nummer en wacht een halve dag. Ik krijg geen antwoord. Ik zoek het nummer op, op Wechat en vind een account van China Post. Ik stuur meerdere (vriendschaps)verzoeken om me toe te laten voegen en leg uit dat ik op zoek ben naar een brief. Kort daarna word ik toegevoegd en wordt er een digitale plattegrond en een adres naar me toe gestuurd. En de eerste zin luidt:

Hij: Kan alleen een maand bewaard worden. Het wordt teruggestuurd op de 13de van de volgende maand.

Ik: Is het niet mogelijk om het af te leveren op het adres dat op de envelop staat?
Ik: Ik zal de brief nu zelf ophalen.
Ik: maar ik vroeg me gewoon af waarom het is zo lastig is om post te ontvangen van mijn familie en vrienden. Ik weet dat het adres op de envelop correct is.
Ik: Ik wil graag weten waarom ik geen post kan ontvangen in Shenzhen?

Hij: Spreek geen Engels, ik kan het begrijpen als ik hier niet meer werk
Hij: Hij is jouw collega

Er zit een vertaalfunctie in Wechat, maar blijkbaar weet meneer die niet te vinden en dus vertaal ik alle berichten met de app naar het Chinees en stuur ze nog een keer.

Hij: Er is geen telefoon
Ik: Hebben jullie altijd een telefoonnummer nodig om een brief te bezorgen?
Ik: U hoeft de brief niet te bezorgen op mijn telefoonnummer. U hoeft het alleen te bezorgen op het adres van de school.

Hij: Het is niet mogelijk om het te versturen aan de beveiliging aan de poort is makkelijk te verliezen. De beveiligingsbeambten zijn hier zelden verantwoordelijk. Wij beschermen onszelf. Als de school verdwijnt hoe kan ik compenseren.
Ik: Maar al mijn brieven zijn het laatste anderhalf jaar verdwenen en u heeft mij niet gecompenseerd daarvoor.
Hij: De beveiliging zal hier niet voor tekenen
Ik: Oké, ik begrijp het
Hij: Jij spreekt altijd Engels met mij. Ben je een buitenlander?
Ik: Ja, ik ben een buitenlander en Wechat heeft een vertaalfunctie
Ik: De brief komt uit Nederland, dat kun je toch zien op de envelop

Hij: Oké, geef me je nummer en ik breng je brief naar het adres en ik zal het in Nestor Express doen bij de beveiligingspoort.
Hij: Jij weet niet hoe je je collega moet vragen om het op te halen nadat je een bericht hebt gekregen

Ik: Nee, je krijgt mijn nummer niet. Ik heb een week lopen bellen om uit te zoeken waar mijn brief is. Ik heb geen enkel bericht ontvangen. Ik ga het nu zelf ophalen bij het postkantoor in Qiaotou. U heeft net aan mij uitgelegd waarom u het niet kunt bezorgen, omdat er geen telefoonnummer is.

Met de bus reis ik naar Qiaotou en lopend trek ik verder het industrieterrein van Qiaotou op. Het is geen postkantoor waar ik aankom, maar het postsorteercentrum. Ik laat het adres waar ik moet zijn, aan de beveiliging zien en wordt doorverwezen naar links. Aangekomen bij een lang, smal en laag gebouw met zes deuren loop ik de vierde deur binnen. Een man zegt Fenghuang tegen mij (de naam van mijn school).Hij weet wie ik ben en hij weet in welk krat mijn brief ligt. Waarschijnlijk in het krat met brieven en pakketten zonder telefoonnummer. Maar het gekke is dan wel weer, dat hij niet weet hoe de envelop eruit ziet, want hij controleert elke envelop en elke doos.


Met de grootst mogelijke glimlach loop ik trots met mijn envelop de deur uit. Het is me toch maar weer gelukt.








  • 26 Maart 2019 - 13:23

    Liesbeth:

    Hopelijk was het een leuke brief!

  • 01 April 2019 - 12:05

    Margon Brink:

    Jazeker, er zaten stroopwafels bij en Flow magazine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 56635

Voorgaande reizen:

04 April 2021 - 04 April 2024

Margot en Margon op avontuur in Portugal

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Margon in Azië

20 Augustus 2017 - 20 Augustus 2018

Een jaar in Shenzhen (China)

01 Juni 2006 - 12 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: