Laagjes - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu Laagjes - Reisverslag uit Shenzhen, China van Margon Brink - WaarBenJij.nu

Laagjes

Door: Margon

Blijf op de hoogte en volg Margon

16 Januari 2018 | China, Shenzhen

Handschoenen, sjalen, winterjassen, pyjamabroeken onder het schooluniform, met de jas aan op kantoor zitten. Het zou weleens koud kunnen zijn.

Om even terug te komen op de ‘winter’ in Shenzhen. Die 16 graden uit mijn verslag ‘‘Winter’ in Shenzhen’, dat zijn natuurlijk geen winterse temperaturen, ik had het gewoon koud, omdat ik geen jas had meegenomen. Inmiddels hebben we wel koudere dagen gehad. Ergens in december had ik op mijn weerbericht-app gezien dat het de week erop 8 graden zou worden overdag. Na het aanschaffen van mijn kerstsloffen en wollen dekbed, heb ik ook twee vesten en een trui gekocht. Dat kwam zeker van pas en precies op tijd.

De temperatuur daalde buiten inderdaad naar 8 graden. In mijn kantoor en appartement zal het iets warmer zijn, omdat er geen wind waait, maar echt warm is het niet te noemen. Deze stad is niet gebouwd voor dit koudere weer en dus is er nergens verwarming. Met temperaturen in de zomer boven de 33 graden is een airconditioning veel belangrijker. Al kan de airconditioning hier wel dienen als verwarming, men weet in mijn kantoor niet hoe het werkt. De truc om warm te blijven is om zoveel mogelijk laagjes aan te trekken. De kinderen hebben dat ook, want ook in het klaslokaal is het koud. Onder hun schooluniform hebben ze dikke truien en pyjamabroeken aan en als het nog kouder is, houden ze hun jas aan.

Het koude weer is wel een ding. Regelmatig krijg ik een berichtje van WeChat contacten, die me vertellen dat ik me warm moet aankleden. Mensen plaatsen berichten op hun ‘WeChat moments’ (soort Facebook), waarin ze hun vrienden waarschuwen dat het koud gaat worden en dat we er allemaal rekening mee moeten houden dat we ons warm zullen kleden. Zelfs in de bus zag ik een animatie filmpje, waaruit ik begreep dat het buiten koud is, maar dat had ik zelf natuurlijk ook al gevoeld.

Zelf heb ik geen winterjas, alleen maar mijn zomerjas. Met een dunne en een dikke trui, lukt het me wel om warm te blijven. Van Heleen heb ik handschoenen gekregen (als cadeautje) en soms stop ik mijn theewaterfles onder mijn jas als kruik. Eerst vond ik het allemaal wat vreemd, dat iedereen zijn jas aanhield, maar eigenlijk heeft het wel iets knus.

Volgens een collega kon het hier niet kouder worden dan 8 graden, maar inmiddels weten we allemaal dat dit niet klopt. Op een dag begon het ’s ochtends met 19 graden, het regende al twee dagen (na een droge periode van 3 maanden) en ik had al op mijn weerbericht-app gezien dat het die dag alleen maar kouder zou worden. Om niet dezelfde fout te maken als de vorige keer had ik mijn dikke trui aangetrokken en jas en sjaal aangedaan. De temperatuur daalde naar ongeveer 11 graden en ‘s nachts daalde de temperatuur naar 6 graden. De dag erna bleef het ook rond de 6 graden in de ochtend.

Maar de temperaturen blijven niet zo laag, morgen wordt het weer 25 graden. Tijdens het schrijven van dit verslag ben ik ineens nieuwsgierig naar de definitie van winter. Op Wikipedia lees ik dat winter alleen in gematigde klimaten en pool regio’s voorkomt. Shenzhen heeft een subtropisch klimaat en officieel heet dit seizoen dus geen winter, maar de droge periode (waarin het af en toe koud wordt en af en toe regent). In de maanden mei tot en met september spreken we over het regenseizoen. Weet ik dat ook weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 56809

Voorgaande reizen:

04 April 2021 - 04 April 2024

Margot en Margon op avontuur in Portugal

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Margon in Azië

20 Augustus 2017 - 20 Augustus 2018

Een jaar in Shenzhen (China)

01 Juni 2006 - 12 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: